Tänk dig att du passerar ett skyltfönster och genom ett meddelande i din mobiltelefon hälsas du välkommen in i butiken och får ett erbjudande om att handla tre produkter till priset av två. Eller att du enkelt kan hitta tillbaka till din parkerade bil trots att du glömt vilket plan du parkerade på. Små lösningar som förhöjer din shoppingupplevelse och som möjliggörs genom en speciell teknik.

Ett pågående projekt vid CTF (Centrum för tjänsteforskning) vid Karlstads universitet bedrivs tillsammans med Stamford som under det senaste halvåret har utfört tester av iBeacon, den nya Bluetooth Low Energy-teknik som Apple lanserade under hösten 2013. CTF och Stamford har utvärderat tekniken i samråd med ledande aktörer inom detaljhandeln.

”Den här tekniken möjliggör en helt ny typ av kommunikation mellan kund och företag. Enkelt kan det beskrivas som en slags gps där din mobiltelefon fångar upp information från olika iBeacon-sändare för att sedan förmedla relevant information och erbjudanden utifrån vart du befinner dig”, säger Erik Wästlund, lektor i psykologi vid CTF.

Vidare berättar Erik om samarbetet med Stamford, och hur positivt CTF ser på möjligheten att få testa ny teknik tillsammans med ett lokalt IT-företag i Karlstad.

Tekniken kan användas för att ge kunder information om utvalda produkter och aktuella erbjudanden, lokalisera dem som har tillkallat på hjälp från butikspersonal samt analysera utvalda zoner i butiker för att exempelvis mäta hur frekvent en plats har bevistats. Utnyttjandet av närhetsigenkännande Bluetooth-teknik är tänkt att fungera som ett komplement till den befintliga affären. Tekniken ersätter ingenting, utan tillför ett mervärde för både kund och företag.

”Med denna teknik kommer vi att kunna leverera en lösning som ger våra kunder nya digitala kanaler för att öka deras försäljning och stärka deras kundlojalitet”, säger Conny Rexed, verkställande direktör på Stamford.

Samarbete med Stamford bedrivs inom forskningsprofilen SISB (Service Innovation for Sustainable Business) som är en av CTFs stora forskningsprofiler. Forskningsprofilen sträcker sig över perioden 2011-2019 och finansieras av Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling (KK-stiftelsen), Karlstads universitet samt företagen Ikea, Ericsson, Volvo, Löfbergs, Maxi ICA Stormarknad Karlstad, Tetra Pak, Valmet och Stamford. Läs mer >>

Compare, Stamford och CTF inbjuder till öppen Compare-lunch fredag 5 september i Karlstad om iBeacon-lösningen. Compare-lunchen är en öppen mötesplats för alla som är intresserade och vill veta mer om möjligheterna med IT. Läs mer >>

Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss