Tickster i Arvika expanderar med lönsamhet och står nu inför nästa stora steg i utvecklingen. ”Vi har en bra och växande kundbas i Sverige som bekräftar att vi har tjänster och en affärsmodell som fungerar – därför är vi nu mogna för den internationella marknaden”, säger Erik Lindholm som är VD på Tickster AB.

För att klara expansionen behöver Tickster förstärka utvecklingsresurserna i Arvika. Och för att klara kompetensförsörjningen blir Tickster intressentföretag i Stiftelsen Compare Karlstad. ”Vi borde ha blivit det tidigare men inser nu att vi genom Compare kan få den synlighet som behövs som stöd för att vi ska klara våra rekryterings- och kompetensutvecklingsbehov”, förklarar Erik Lindholm.

Tickster startades 2008 som en avknoppning från Arvikafestivalen. ”Då var det dyrt och omständligt att hantera biljettförsäljningen – biljetterna fick skickas med brev och vi såg stora möjligheter i att kunna förenkla hanteringen med hjälp av IT-lösningar”, berättar Erik.

Idag är Tickster en strategisk leverantör av smarta molnbaserade IT-tjänster som kopplar samman arrangörer och besökare inom musik, kultur och sport. ”I grunden finns vårt helt egenutvecklade biljettsystem som idag används av ledande arrangörer för att sälja miljoner biljetter till tusentals evenemang varje år”, förklarar Erik och fortsätter: ”Vi hjälper stora och små arrangörer till en enkel säljprocess via nätet, mobilen, per telefon eller över disk – från marknadsföring till effektiv administrationen av evenemang”.

Bland företagets kunder finns Sveriges största festivaler (Peace & Love, Sweden Rock och Summerburst); Sveriges största multikulturella scen (Södra Teatern); Sveriges största klubb- och restaurangkedja (Stureplansgruppen); Sveriges största klubbscen för pop och rock (Debaser); ett av Sveriges största sportevenemang (Vasaloppet); samt elitlag med arenor inom fotboll, hockey, handboll, innebandy och bandy.

Tickster har idag 12 anställda – sex på huvudkontoret i Arvika där merparten av utvecklingen sker och övriga på kontoren i Göteborg och Stockholm. ”Vi behöver ha närhet till kunderna som i många fall finns i storstäderna – men också förstärka utvecklingsresurserna i Arvika med kompetenser som inte växer på träd”, förklarar Erik.

Bilden ovan: BoxPoint Mobile

Bilden till vänster: Passbook-appen

Evenemang är kul och ska vara en upplevelse för alla parter – därför ligger Tickster långt framme i den tekniska utvecklingen. ”För att klara konkurrensen måste vi använda rätt teknik för rätt tillfälle – vi är snabba i att tillämpa de senaste versionerna av de nya teknologierna”, berättar Erik och ger några exempel:

Tickster Resale är en tjänst där säljare och köpare av biljetter i andra hand kan genomföra affären på ett enkelt och helt säkert sätt. Läs mer >>

Tickster var först i Sverige med en Passbook-lösning: En vecka efter att Apple släppte Passbook kunde biljetter från Tickster levereras via appen (bilden till vänster). Kolla in testsidan >>

BoxPoint Mobile: Ticksters lösning för insläpp i entrén med en iOS-enhet (bilden till höger). Kolla in testsidan >>

Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss