Vad vi vill åstadkomma

“Medborgarportalen”  är en innovationsutmaning från Hammarö kommun i samarbete med Compare. Hammarö kommun undersöker möjligheten att upphandla utveckling av en digital tjänst som underlättar för kommunen att tillgängliggöra information till invånarna på ett individanpassat och effektivt sätt. Nu samlar vi in information från intresserade företag för att få en bättre bild över möjliga lösningar.

Vi avser ta oss framåt i en iterativ process där vi tillsammans med er och representanter från olika verksamheter, både personal och användare, tittar närmare på ett antal koncept. Vi vill ta fram något fantastiskt tillsammans, och vill gå vidare och upphandla utvecklingen av en lösning om det visar sig att vi tar fram något som är tillräckligt bra för att implementera.

I den här upphandlingsprocessen upphandlar vi alltså själva processen att landa i en lösning, till skillnad från andra upphandlingar som fokuserar på färdig lösning först. Alla steg i processen som ni ger er in i tillsammans med oss är förstås mot ekonomisk ersättning för dem som väljs ut att vara med i varje steg.

Varför

Våra kommuninvånare kommer i kontakt med en mängd olika kommunala verksamheter i olika sammanhang. Det kan handla om allt ifrån barnomsorg, äldreomsorg och kommunala musikskolan till snöröjning eller sophämtning.

Det kan idag vara svårt för invånarna att tillgängliggöra sig kommunal information på ett effektivt sätt. Exempelvis angående de kommunala tjänster invånaren nyttjar, information om övriga tjänster, eller information om kommunens verksamhet i stort. Kommunen har ett kontaktcenter som är öppet på vardagar, som finns tillgängliga för att svara på frågor, och som ett komplement vill vi även utveckla en digital medborgarportal.

Vårt mål är att uppnå en digital, effektiv kommunikation mellan kommun och invånare, baserat på personlig information, och historik från exempelvis tidigare besökta sidor på kommunens webbplats. Vi ser att teknologi som möjliggör att tillgängliggöra information beroende på användarens personliga preferenser inte är något nytt i sig, men den används inte på kommunala hemsidor. Vi vill upphandla ett utvecklingsarbete, där en lösning, anpassad efter våra behov, samskapas tillsammans med en eller flera leverantörer.

Hur ser utmaningen ut?

Hur kan vi tillgängliggöra kommunens information på ett individanpassat och effektivt sätt på ett sätt som:

  • Utgår ifrån data från kommunens olika verksamhetssystem
  • Går att skala upp för att användas av fler offentliga organisationer
  • Tar hänsyn till att invånare har olika modersmål
  • Balanserar fördelarna med öppen data med riskerna ur ett cybersäkerhetsperspektiv

Aspekter som medverkande bolag bör ta  ta hänsyn till

  • Eftersom kommunen består av en mängd olika verksamheter så används också en mängd olika system. Det testas nu en integrationsmotor som kan hämta data från kommunens alla olika system, men det är inte ett krav att använda sig av den.
  • Det finns redan flera befintliga portaler i olika verksamheter, exempelvis skola och socialtjänst, vilket en ny portal behöver samspela med.
  • Data behöver hanteras enligt lagen om GDPR.
  • Alla kommunens digitala lösningar behöver vara tillgänglighetanpassade

Vill ert bolag vara med och bidra till en lösning?

Spela in en film där ni besvarar följande två frågor. Filmen behöver inte vara av professionell kvalitet – en enkel mobilfilm går jättebra. All kommunikation ska ske på svenska.

  1. På en konceptuell nivå – hur skulle ni bidra till att lösa utmaningen? Rita, tex på whiteboard, och förklara.
  2. På vilket sätt skulle ni vilja jobba för att utveckla den här lösningen och har ni erfarenhet av det sedan tidigare?

Svara även på följande frågor skriftligt via e-avrop senast den 6 november. Där lägger ni även in länken till filmen ni spelat in. 

  • Hur bedömer ni svårighetsgraden i att ta fram en sån här lösning och vilka är de största svårigheterna tror ni?
  • Vilken erfarenhet har ni som företag som är relevant för den här utmaningen?
  • Skulle ni ha kapacitet för, och intresse av, att skala upp lösningen nationellt, efter en eventuell första affär med Hammarö kommun?
  • Beskriv användning av AI eller annan teknik i den potentiella lösningen

Ta del av vårt innovationsforum

Den 25 oktober hölls ett innovationsforum kring utmaningen, där intresserade bolag och entreprenörer gavs möjlighet att ställa frågor direkt till berörda verksamheter inom Hammarö kommun.

 

Kontaktinformation:

 

En potentiell upphandling i nästa skede planeras att genomföras enligt så kallad Demand Acceleration-metodik. I korthet innebär det att man upphandlar ett innovationsarbete, inte en färdig lösning. Flera bolag kan då delta för att utveckla den digitala tjänsten i nära samarbete med kommunen. Läs mer om metodiken på DigitalWell Arena: https://digitalwellarena.se/digitalwell-demand-accelerator/

Besöks- och postadress

Sommargatan 101A
656 37 Karlstad

Hitta till oss

Info@compare.se

Kontakta oss

Här hittar du kontaktuppgifter
till oss som jobbar på Compare

Ta kontakt

Följ oss