Under denna utbildningsdag kommer vi att gå igenom varför användarinvolvering är viktigt i framtagningen av nya tjänster och hur dessa insikter kan ta dig närmare målgrupp och användare. Det handlar om att få in ett starkare användarfokus i verksamheten för att stärka både tjänster som identitet. Utöver Aha – upplevelsen, kommer du att få med dig verktyg för att kunna börja applicera din nya kunskap i din dagliga verksamhet.
Crash Course i tjänstedesign // Experio Lab
Under förmiddagen håller Experio Lab en crash course i tjänstedesign. Vi kommer prata om tjänstedesign i teori och praktik och ni som deltagare får testa på att jobba med tjänstedesign genom ett urval av olika metoder och verktyg. Ni kommer att få med er ett sätt att genomföra utvecklingsarbete med användaren i fokus, genom att utveckla ett koncept som bygger på ett case.
En kärleksresa till nya affärer // Sticky Beat
Under eftermiddagen ger Andreas Stjärnhem från digitala innovationsbyrån Sticky Beat er ett perspektiv på användarcentrerad tjänstedesign utifrån deras egna metoder som de använder i sina skarpa projekt. Ni kommer tas med på samma resa som t ex Trygg-Hansa, Fryshuset, Folktandvården och andra verksamheter gjort tidigare och längs denna uppfunnit nya möjligheter och affärer. Eftermiddagen blir en blandning av inspiration, teori och workshops.
Agenda
08.00 Kaffe/frukost
08.30 Teori: Tjänstelogik + design = tjänstedesign
Vi går igenom vad tjänstelogik som förhållningssätt innebär och breddar synsättet på vad design är och hur det kan användas i utvecklingsarbete.
09.00 Praktik: Testa på tjänstedesignprocessen
Utifrån olika case kommer ni få ge er ut på stan och samla på er upplevelser som ni sedan använder för att vidareutveckla ett koncept genom utvalda metoder från tjänstedesign.
12.00-13.00 Lunch
13.00 Tänk det med ett leende! En crash course i kreativitet
∙ En föreläsning om hjärnan, kreativitet och uppfinnande
∙ Kreativitetsövningar
13.45 Kärlek vid första tärningskastet! Konsten att uppfinna en användare
∙ Teorier om frigörandet från sig själv
∙ Skapandet av deltagare genom slump och pseudoslump
14.15 Nybörjare i ohälsa! En user story man brinner för
∙ Nybörjarskap som innovationskraft
∙ Skapandet av en deltagares vecka
14.45 Hitta en fajt värd att fajtas för! Hur ett oskarpt mål är det skarpaste som finns.
∙ Questing och epic meaning
∙ Målbild för förändring
15.15 En skärm och en lösning! Prototyping i sin enklaste form.
∙ White board-skisser = Fail fast
∙ Presentationsrunda och test
16.00 dagen avslutas
Kostnad:
Utbildningen arrangeras inom ramen för DigitalWell med syftet att öka innovationsförmågan hos små – och medelstora företag (med max 250 anställda).