Roblox är ett av världens populäraste onlinspel för barn och ungdomar. I denna spelvärld finns nu en digital tvilling av Hagfors järnvägsmuseum: Railblox. Det innebär att barn och unga både kan ta en virtuell titt i museet och testa något av minispelen. Och oavsett spelets eventuella popularitet så har initiativet redan väckt stort intresse både i media och besöksnäringen.
– Huvudsyftet är att nå nya målgrupper och öka kännedomen om museet. Samtidigt handlar det också om att förmedla en lokal historia, och minispelen anknyter till den historien, berättar Anders Solberg, Innovation Manager på Compare.
Kan skapa ökat teknikintresse
I Hagfors ser även kommunen bredare möjligheter kring Raiblox. Barn- och ungdomsförvaltningen tror att spelet kan bli ett verktyg för att stimulera barns teknikintresse, vilket kan gynna kompetensförsörjningen till lokala arbetsgivare. Bland dessa Uddeholm, som på sätt och vis utgör grunden för järnvägsmuseet. I slutet av 1800-talet byggde Uddeholmsbolaget sin egen privata järnväg – Nordmark-Klarälvens järnvägar. En historia som nu alltså går att återuppleva både fysiskt på järnvägsmuseet och i digital form.
https://dreambroker.com/channel/0xyytqoq/yke007g2
- Titta på filmen för att följa med på resan om hur Railblox skapats.
Nya entreprenörer behöver driva utvecklingen
Anders Solberg understryker samtidigt att man inte tagit fram en perfekt lösning. Det handlar snarare om att testa idéer som utforskar nya möjligheter inom besöksnäringen. På sikt tror han att både Railblox och andra tjänster som har testas i projektet behöver draghjälp av fristående entreprenörer.
– Projektet har hjälpt till att forma systemmetoder och driva på innovationstakten, men vi har också identifierat ett glapp. Många aktörer inom besöksnäringen har varken tid eller resurser att själva driva utvecklingen av nya tjänster. Därför handlar det om att hitta entreprenörer som kan ta de här lösningarna vidare och driva upp dem till nytta för fler aktörer.
Flertal tester i projektet
Railblox Hagfors är en del av satsningen ”Innovationsarenor besöksnäringen i Värmland”, ett samverkansprojekt mellan Visit Värmland och Compare. Satsningen stöttas bland andra av Tillväxtverket, Region Värmland och Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Förutom Railblox har flera andra idéer testats inom ramen för projektet.
Ett exempel är en digital plattform där svenska markägare kan tillgängliggöra vackra platser för camping, i samarbete med ett värmländskt företag. Ytterligare ett initiativ är en satsning där campingar, bland annat med stöd av IoT-teknik, ska kunna minska sin energiförbrukning genom att bättre handleda sina gäster.
- Läs mer om projektet ” Innovationsarenor besöksnäringen i Värmland”
- Besök järnvägsmuseet digitalt: Här kan du testa Railblox