Stärkt besöksnäring i Värmland genom datadriven tjänsteutveckling

Projektet, Visitors eXperience Lab Värmland, tar sikte på att lyfta besöksnäringen i Värmland genom användning av data, AI och innovativ tjänsteutveckling.

Projektet är inriktat på att stärka små och medelstora företags (SMF) förmåga till innovation genom att skapa nya datadrivna tjänster och samarbetsmetoder. Målet är att besöksnäringen ska kunna erbjuda besökare mer träffsäkra och attraktiva upplevelser.

En viktig del av projektet är även att göra besöksnäringen mer hållbar genom att identifiera och klustra dess utvecklingsbehov via en digital plattform. Dessa behov kopplas sedan till företag och startups som kan erbjuda eller utveckla lämpliga lösningar.

Pernilla Bredberg, affärsutvecklare och projektledare för Visit Värmland, förklarar: ”Det är generellt utmanande för mindre företag inom besöksnäringen att utveckla egna hållbara och attraktiva tjänster. Vår hypotes är att enskilda verksamheter inom besöksnäringen delar utmaningar med varandra och genom att samla in data från behovsägarna på en digital plattform kan utmaningarna lösas gemensamt.”

Pernilla Bredberg, affärsutvecklare Visit Värmland, i bild på främre raden till höger tillsammans med delar av projektgruppen och samverkanspartners.

Plattformen utvecklas just nu och under året påbörjas en mjuk lansering genom att besöksnäringen kopplas på för att mata in sina behov. Samtidigt blir plattformen tillgänglig för startups och företag för att lösa besöksnäringens gemensamma utmaningar.

Pernilla ger som exempel att det kan handla om att hitta lösningar som ett digitalt och interaktivt utbildningsverktyg för besöksnäringens personal som anpassas efter verksamheten, eller möjligheter för boendeanläggningar att sänka besökarens energiförbrukning under deras besök.

Anders Solberg, Innovation Manager och projektledare för initiativet, tillägger: ”Den digitala plattformen i kombination med samverkansmodellen är unik och sannolikt skalbar till fler regioner. Vi hoppas att många vill dra nytta av den här affärsmöjligheten och samtidigt stärka besöksnäringen.”

Anders Solberg, Innovation Manager Compare.

Även Karlstads universitet är projektpartner och bidrar till att utveckla besöksnäringen för att fler ska stanna längre i Värmland. Här kan du läsa om AI-verktyget som utvecklas för att lösa det.

Om projektet

Projektet leds av Visit Värmland i samarbete med Compare och Karlstads universitet genom Centrum för Tjänsteforskning (CTF). Finansieringen kommer från Europeiska regionala utvecklingsfonden och projektet är en del av Akademin för smart specialisering, ett strategiskt partnerskap mellan Compare och Region Värmland.


Nyheter compare

Kvinna med långt mörkt hår och glasögon
Compare 07 mars, 2025

Hallå där, Malin Mossberg…

...som är grafisk designer och processledare inom kommunikation på Compare.

Karlstad universitet byggnad
Compare 06 mars, 2025

Compare bidrar till att lyfta behovet av ingenjörer

I en debattartikel i NWT bidrar vi till att rikta ljuset på hur vi kan säkra den framtida kompetensförsörjningen. Vi vill se att regeringen ger Karlstads universitet ett utökat uppdrag kring att utbilda och forska inom området STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Nyheter nätverksföretag

Kazoku IT
Revision: Vikten av att välja ett ramverk för dokumentation
20 februari, 2025 Läs artikeln
Kazoku IT
Framgångsrik systemintegration på Karlstads kommun
20 februari, 2025 Läs artikeln

Häng med bortom morgondagen

Gå med i nätverket för att bidra till att göra Värmland ännu attraktivare som region, samtidigt som du stärker din verksamhet. Tillsammans driver vi digital utveckling och innovation!

FÅ TILLGÅNG till...

  • Nätverk
  • Kunskap
  • Marknadsföring
  • Ny kompetens