Detta case bygger på tre prototyplösningar
(L)armbandet
Det karlstadsbaserade UF-företaget SafeStyle hade, i samarbete med Plegium, tagit fram ett personlarm i form av en scrunchie-snodd att ha runt handleden. Vid aktivering skickas ett SMS med GPS-position till utvalda kontakter. Inom projektet testade vi att vidareutveckla denna lösning. Via GPS-positionen kunde vi koppla larmet till gatubelysningen i det aktuella området så att lamporna tändes vid aktivering samtidigt som en högtalare i området spelade upp avskräckande ljud.
Den interaktiva parkbänken
Den interaktiva bänken togs fram inom projektet av Karlstads Energi i samarbete med Vestre, RedPill Linpro och Norrsidans Innovation. Bänken, som placerades på Stora torget i Karlstad, är utrustad med wifi, USB-port för laddning av mobiltelefon och inte minst en röstfunktion. Genom kommandot ”Hej Bänk” kan förbipasserande ställa frågor till bänken. En plats för att koppla av och koppla upp sig. En vanlig vecka var över 7 500 unika enheter uppkopplade via bänkens wifi.
Mosquito
Barn och ungdomar har en ovana att vistas på skoltak, vilket utgör en trygghetsrisk. Inom projektet tog Karlstads Energi därför initiativ till Mosquito; en rörelseaktiverad enhet som registrerar närvaro och spelar upp ett högfrekvent ljud som agerar avskräckande för yngre personer. Lösningen har under projektets gång testats på två skoltak, och har fungerat rent tekniskt. Det bör dock mätas under längre tid för att kunna kartlägga mönster och bidra till beteendeförändring.
Arbetssätt
Smart&Safe har ofta lyfts som ett positivt exempel för sitt behovsstyrda arbetssätt och hur det stimulerat gränsöverskridande samarbete. Allt började med en innovationsverkstad där företag från mängder av olika branscher samt representanter från offentlig och idéburen sektor bjöds in för att gemensamt komma fram till lösningar utifrån målgruppens behov. Under projektets gång anordnades ytterligare en innovationsverkstad och det gjordes även praktiska tester ute i verklig miljö där allmänheten bjöds in för att testa (L)armbandet och den interaktiva parkbänken. Resultatet av detta öppna arbetssätt är att vi lyckades engagera både allmänheten och ett 40-tal olika aktörer, som bidragit till projektet och visat intresse för fortsatt samarbete inom liknande satsningar.
Lärdomar
- IoT har förmågan att öka upplevd trygghet.
- Det behövs fler uppkopplade mötesplatser.
- Prototyplösningarna fungerar och möjliggör skalning.
- Smarta lösningar kräver samverkan.
- Gränsöverskridande samarbete skapar möjligheter och affärer.
- Datadelning mellan aktörer behöver underlättas.
- Viktigt att inkludera jurist från start i datadelningsprojekt.
- Viktigt att aktivt involvera målgruppen.
Resultat
Vi kan konstatera att IoT är ett lämpligt verktyg för att skapa ett smartare och tryggare samhälle. Samtliga prototyplösningar som testades inom Smart&Safe vidareutvecklas med fokus på att skala upp för tillämpning på fler platser och inom fler områden. Bland annat kopplat till Karlstads kommuns satsning Smarta och hållbara Karlstad.
Den välfungerande projektgruppen har fortsatt sitt samarbete kring trygghet inom andra initiativ, bland annat kopplat till förstudien Vägen till Missionen som, med utgångspunkt i trygghet för barn och unga, utforskar arbetssätt för att lösa komplexa utmaningar.
Mer information
Mer detaljerad information om Smart&Safe finns i slutrapporten
Du kan lyssna på en sammanfattning av slutrapporten i en AI-genererad podd på engelska här:
Du kan även få mer information om testerna i nyhetsinslag från SVT Värmland och Värmlands Folkblad.
Smart&Safe ingick i det strategiska innovationsprogrammet IoT Sverige som initierades av Vinnova, Energimyndigheten och Formas.
Finansiärer




Partners



