Soleil utvecklade intranät skräddarsytt för varje användare


Botkyrka kommuns intranät, Botwebb, på tre olika skärmar

Soleil fick i uppdrag att utveckla ett helt och hållet målgruppsanpassat intranät med sociala flöden, chatt och samarbetsrum för Botkyrka kommun - skräddarsytt efter varje användare.

Startsidan på Botkyrka kommuns intranät är inte bara mobilanpassad, utan finns även i en extra avskalad version för bästa upplevelse i mobilen. De 6 000 anställda möts av sin egna målgruppsanpassade ”digitala arbetsplats” och har en egen att göra-lista lättillgänglig.

Behov av användarvänlig digital arbetsplats
Kommunen behövde en ny mer användarvänlig digital arbetsplats då medarbetarna hade svårt att hitta på det gamla intranätet. Under våren 2015 genomförde kommunen en förstudie för att ta reda på vilka behov och önskemål som fanns. Resultatet visade att många önskade mer verksamhetsnära information, en bättre sökfunktion och fler samarbetsytor.

Huvudkanal för intern information
Projektgruppen hade tydliga mål med en ny digital arbetsplats. ”Botwebb” som den kallas, ska bli huvudkanalen för den interna informationen och minst 50 procent av medarbetarna ska använda intranätet i det dagliga arbetet istället för mejl.

- Vi vill att intranätet ska bidra till ökad vi-känsla genom att bli vår gemensamma mötesplats och digitala arbetsplats. Här har cheferna en viktig roll och därför satte vi också som mål att 60 procent av dem ska starta samarbetsrum inom sex månader efter lansering av det nya intranätet, berättar Kristina Bjureklev Netzell, central webbkoordinator i Botkyrka kommun.

Målgruppsanpassat och skräddarsytt utifrån varje användare
Soleil fick i uppdrag att utveckla ett helt och hållet målgruppsanpassat intranät med sociala flöden, chatt och samarbetsrum. Alla olika förvaltningar skulle kunna välja vilken typ av nyheter de vill att deras medarbetare ska mötas av. Även menyn varierar beroende på vilken roll användaren har.

- Målgruppsanpassningen var en unik och komplex lösning. Redaktörerna har möjlighet att bestämma vilken information som visas även på menynivå, vilket gör att medarbetarna får en meny som är anpassad utifrån vilken förvaltning de tillhör, förklarar Fredrik Stodne, projektledare på Soleil.

Soleil har även skapat möjligheter att skräddarsy innehållet utifrån varje användare. Medarbetarna kan till exempel lägga upp sina egna genvägar i två olika listor med interna respektive externa länkar. De kan också göra en favoritlista med arbetsverktyg utifrån sina behov. Dessutom finns möjligheten att arbeta med en personlig uppgiftslista.

- Vi är jättenöjda med projektet. Soleil har haft ett otroligt tålamod trots att vi skjutit upp tidsplanen flera gånger. De är proffs på att jobba agilt och de är otroligt tillmötesgående och entusiasmerande, säger Kristina Bjureklev Netzell, Botkyrka kommun.

Läs hela artikeln här

Relaterat innehåll