Nyfiken på BAM54

Gänget på Bam54. Maria Karlsson saknas på bilden. 

”Vi är den första byrån med digitala varumärkesresor som affärsmodell”


Compare träffar Jonas Dahlgren, vd och varumärkesrådgivare på BAM54, för att tala om deras nya digitala koncept och hur framtidens arbetsplatser kommer se ut.  

Vad är på gång just nu? 
Vi har nyligen lanserat ett helt nytt, digitalt koncept som gör det enklare att boka, köpa och genomföra en varumärkesresa. Kunden får välja mellan färdiga resepaket eller planera sin egen resa. Varje resa innehåller tydliga steg och ett noga utvalt innehåll för att möta olika målsättningar. Det sista steget i resan är att du får tillgång till en molnbaserad webbtjänst som alla i bolaget kan använda och därmed får samma förutsättningar att jobba professionellt. 

Hur väcktes denna idé?
Många byråer uppmanar kunderna att paketera sina tjänster och skapa varumärken, men däremot är det få byråer som själva gör det. Vi ville ändra på det! Vi är en av de första byråerna som har digitalt koncept för varumärkesresor med full transparens, där kunden direkt kan se vad de köper, vad de får ut av sitt köp och vilken roll BAM54 har. Debiteringen är upplagd som en månadskostnad som inkluderar allt arbete samt licenskostnader och den molnbaserade webbtjänsten.

Vilka utmaningar står små- och medelstora företag när det gäller varumärkesarbete? 
Många företag förknippar varumärket enbart med en symbol eller en logotyp. Detta är ett misstag som många gör. Varumärket är lika med ryktet och vad målgruppen anser att du levererar. 

För små företag är det personliga varumärket oerhört viktigt - hur du beter dig, vilka nätverk du är med i och vilka kunder du har. Det är du som påverkar hur andra ser på ditt företag. 

Flera mindre företag upplever det svårt att växa, vad tror du att det beror på?
Mikroföretag är starkt kopplade till den enskilda individens kompetens. Att då anställa människor som kanske inte har samma passion för affärsidén och som inte är lika duktiga på att förmedla varumärket, kan bli en utmaning. Jag tror också att ett stort problem är att man tror sig kunna allt, det gör man inte. Framhäv det du är bra på och ta hjälp av andra för att skapa ett bra erbjudande till kunden. Detta är tanken bakom Creative54 som jag är initiativtagare till och som har formats under våren. Creative54 är en community som består av ett antal mindre företag i Värmland inom marknadskommunikation, varumärkesutveckling och information. Communityn ska ge kunden möjlighet att handplocka den spetskompetens som den är i behov av samt hålla nere overheadkostnaderna. Kunden får ett bättre slutresultat och de mindre företagen kan gemensamt ta större affärer. 

Hur tror du att branschen ser ut om fem år?
Morgondagens arbetstagare vill inte ha fasta arbetstider eller en fast arbetsplats. De vill ha en mötesplats, tillgång till nätverk och kunna jobba när det passar dem.  Om fem år kommer det inte finnas en traditionell byrå så som den ser ut idag. I London startas nya hubbar och communitys varje vecka. För att kunna rekrytera, behålla kompetensen och utveckla branschen måste vi anamma nya sätt att jobba på. 

Kort om BAM54


Vår tjänst:
Vi är en varumärkesbyrå som med paketerade tjänster hjälper våra kunder att ta sitt varumärke till nästa nivå. Från smart kommunikation till laddat varumärke.
Grundades: 1973 i Karlstad
Kontor: Karlstad, Göteborg och Helsingborg
Antal anställda: 6
Bäst med att vara ett Compare-företag: Compare är som ett Kinderägg. Tre önskningar i en: Innovativa, delaktiga och nytänkande. Det gillar vi!
Kul kuriosa: 2006 bytte vi namn från Bild & Design Reklambyrå och blev varumärkesbyrån BAM54. 54 står självklart för Karlstads riktnummer och tanken var att när BAM54 expanderade till andra städer skulle riktnumren bli en del av namnet. Idag finns BAM54 på andra orter men då en fågel viskade i mitt öra att riktnummer inte skulle finnas kvar i framtiden, valde vi att behålla namnet BAM54 och lägga till ortsnamnet, exempelvis BAM54 Helsingborg.
Nyfiken på oss? Kontakta Jonas Dahlgren, jonas.dahlgren@bam54.se, och Malin Setterqvist, malin.setterqvist@bam54.se 

Relaterat innehåll