Ninetech värd på årets sista SNITS-lunch

Värd för månadens och årets sista SNITS-lunch var Ninetech som berättade om hur man kan mäta det faktiska resultatet av marknadsföringsinsatser. Fredrik Lindholm berättade hur Ninetech arbetar med Ninetech Retail Intelligence för att mäta och analysera vilka beteenden kunderna har i den fysiska butiken.


Bilden: Fredik Lindholm Ninetech

Det som idag händer inom handeln är det största någonsin, det dyker upp allt fler e-handelsföretag vilket medför en helt ny shoppingupplevelse för kunderna. Men det är inte bara för kunderna det är en stor skillnad. E-handelsföretagen tänker annorlunda än de traditionella butikerna, de kan mäta antal besökare, antal avslut, vilka produkter och avdelningar kunden besöker och vilken tid de var på webbsidan, insikter som gör att e-butiken enkelt kan göra om och förbättra köpupplevelsen för kunden och därmed även sitt eget resultat.

”De fysiska butikerna ligger kvar i gamla spår och missar då också potentialen” säger Fredrik Lindholm som har en lång erfarenhet från handeln. Fredrik menar att butikerna har mycket att lära av e-handeln och det hjälper inte att plocka fram gårdagens försäljningsrapport, butikerna måste få denna information i realtid, i mobilen eller i datorn. 

Att mäta värdet av en kampanj

”I butiken vill vi såklart ha koll på samma saker som i e-handeln, vi vill ju veta om kampanjen driver folk till butiken och till rätt avdelning” säger Fredrik som också betonar vikten av att hålla kvar kunderna i butiken. ”Det finns forskning som visar att om vi håller kvar kunden 1% längre tid i butiken, ger detta 30 % mer försäljning.”

För att kunna mäta detta har Ninetech tagit fram NIR, Ninetech Retail Intelligens, ett verktyg för att mäta och analysera hur många kunder som besöker butiken, hur de rör sig och hur länge de stannar. Lösningen består av en kamera som skickar information till dator och mobil. Kameralösningen är helt anonym och samlar ingen information, den känner endast av hur många som rör sig i butiken och var de stannar. Med hjälp av olika zoner i butiken kan kameran känna av hur många personer som står i kassalinjen och/eller rör sig i kampanjområden. Detta är ett verktyg som underlättar för personalen i realtid, men också ett verktyg som samlar viktig information för personal-planering och utveckling av butiken. 

”Idag har vi koll på hur många som handlar i våra butiker och det är lätt att få info om försäljning, med Ninetechs teknik kan vi skaffa oss koll på potentialen av besökarna i vår butik. Men i nästa steg, hur kan vi nå de som bara går förbi ute på gatan?” Fredrik summerar nuläget och berättar om tekniker som kan komma att bli allt mer aktuella. Han nämner beacons som skickar ut anpassad information till användaren genom en app. För varje signal som skickas ut, skickas information tillbaka som kan mäta rörelsemönster hos användaren. 

”Det finns stadskärnor som erbjuder gratis wifi, vilket är ett enkelt sätt att ta reda på rörelsemönster. Men problemet är att det skickas ut mycket information från en mobil, vilket kan vara känsligt” 

”Som butik måste man ta reda på vad man vill veta. Retail is knowing details” avslutar Fredrik. 

Bilden: Ulf Lidberg Compare hälsade välkomna till årets sista SNITS-lunch

Relaterat innehåll