BAM54 firar 40 år och lanserar DMS® 3.0

Efter 15 år på reklambyrå såg de att kundernas kommunikationsbehov låg på ett annat plan, skapade en egen nisch och gjorde det de förespråkat under alla år: skilja sig från konkurrenter, jobba långsiktigt, paketera tjänsterna, tro på en idé och våga vara först.



Mikael och Jonas Dahlgren (bilden) har jobbat ihop i 25 år. Två bröder och två olika personligheter med en gemensam vision – en ledande varumärkesbyrå. För drygt 10 år sedan övertog de reklambyrån och familjeföretaget Bild & Design. De omstrukturerade verksamheten och utvecklade varumärkesbyrån BAM54 som idag har kontor i Karlstad, Göteborg och Helsingborg. Med sin affärsmodell och sitt varumärke BrandWalking® har de lyckats skapa sig en egen nisch inom byråvärlden. En inriktning där kunden tar en aktivare del och på ett konkretare sätt kan påverka sitt kommunikations- och varumärkesarbete.
 
Delaktighet

Kärnan i affärsmodellen BrandWalking® är DMS® (Digital Media Solution), en webbtjänst som ger kunden full kontroll och möjlighet att producera, beställa, publicera, dokumentera och planera sitt kommunikationsmaterial. Jonas, som är varumärkesrådgivare, betonar ”att göra sina medarbetare mer delaktiga, engagerade och medvetna gör att kunden på ett naturligt sätt kan bygga sitt varumärke inifrån”.

Framgångsrika kunder

Flertalet av BAM54:s kunder jobbar idag med DMS®. PwC har 130 kontor som jobbat med systemet sedan 2007. Senast i raden är Rejlers, en av Sveriges största och snabbast växande teknikkonsulter. Först ut var dock Mjölby kommun, fem gånger rankad som Östergötlands bästa kommun, som redan 2001 implementerade DMS® i sitt varumärkesarbete.

DMS® 3.0 – ett kraftfullare Brand Management-system

Mikael är varumärkesstrateg och poängterar att arbetsflödet i den senaste versionen av systemet tillåter full kompabilitet med organisationens arbetssätt. Det bidrar till att effektivisera och rationalisera beslut, godkännande och publiceringen av företagets marknadsföringsmaterial. Systemet erbjuder den senaste tekniken. För bolag som PwC, SMA Mineral och Rejlers har det inneburit att DMS® kunnat integreras med deras intranät.

Marknadschefens högra hand

Efter att ha samarbetat med koncerner under många år vet BAM54 vilka möjligheter och problem en marknadsansvarig står inför. ”Vår målsättning”, säger Jonas, ”är att med DMS® kunna erbjuda marknadschefen total kontroll och ett skräddarsytt verktyg för produktion, beställning, dokumentation, planering, publicering och uppföljning”. Varumärksplattformen, som tidigare ofta var ett dokument förbehållet några få utvalda, blir genom DMS® ett kraftfullt verktyg för hela organisationen.



DMS® 3.0
• Allt varumärkesbyggande material kontrollerat från en plattform.
• Ingen mjukvara, ingen server.
• Enhetlighet i allt kommunikationsmaterial.
• Total kontroll på budskap, tonalitet och bildspråk.
• Snabbare genomförande av profilmässiga och organisatoriska förändringar.
• Effektivare administration och produktion som sparar tid och pengar.
• Större genomslagskraft vid marknadsaktiviteter.



BAM54®
- Bildades som reklambyrå 1973
- Utvecklades till varumärkesbyrå 2006
- Har kontor i Karlstad, Göteborg och Helsingborg
- Ägare: Mikael Dahlgren och Jonas Dahlgren

Relaterat innehåll