Telia: Nu börjar Sveriges mentala semester

Nu kopplar svenskarna av genom att koppla upp sig. Telia Surfindex ökar med 10,5 procent jämfört med veckan innan och det är de mobila näten som står för hela ökningen. Svenskarna använder just nu flitigt smartphonen, surfplattan och den bärbara datorn.

Telia Surfindex visar också att svenskarna nu ställer in sig mentalt på semester. Surfandet på vardagsrelaterade sajter som nyheter och bostad minskar och inte ens Almedalsveckan eller oroligheterna i Egypten kan rädda nyhetssajterna som sjunker med över 10 procent. Svenskarna tar nu en timeout från jobbrelaterade sajter i några veckor och endast kategorin resor fortsätter att öka.

Uppkopplat läge har blivit normaltillstånd även på semestern. Svenskarnas sommarsurfande fortsätter att öka – inte minst i det mobila nätet. Nu tar vi med oss våra bärbara prylar till sommarstugor, gästhamnar och badstränder. Telias totala datatrafik för maj och juni, ökade med nästan 40 procent jämfört med motsvarande period år 2012. Det beror bland annat på att vi ägnar oss allt mer åt bandbreddskrävande aktiviteter. Film- och tv-tittandet via Telias on-demand-tjänster ökade i maj och juni med runt 50 procent jämfört med samma månader förra året.

Fotbolls-EM förväntas påverka våra surfvanor

Metoden för att studera svenskarnas sommarvanor på nätet är baserad på miljontals unika besök på ett antal relevanta webbsajter i olika kategorier. Nu sker skiftet från jobb- till semesterläge och kategorier som nyheter och bostad markerar hur vi tar mental semester. Almedalen ger ökad aktivitet på sociala medier som Twitter, men varken politikerveckan i Visby eller oroligheterna i Egypten påverkade surfandet på nyhetssajter som sjönk med 10,5 procent jämfört med veckan innan. I kategorin bostad minskade surfandet med 13,6 procent och det fina vädret inverkade antagligen på film och TV-tittandet som föll med 13,3 procent.

Kategorin sport minskade med bara 2 procent jämfört med föregående vecka. Uppmärksamheten runt starten av EM-fotboll är antagligen en förklaring till att kategorin bara sjunker marginellt. Under förra sommarens fotbolls-EM och Olympiska spel visade Telia Surfindex att vi surfade mer på sportrelaterade sajter. Nu pågår fotbolls-EM på hemmaplan och det talar för att kategorin sport kommer öka under juli.

– Intresset verkar vara på topp efter de inledande matcherna. Jag tror att många kommer att följa och kommentera de svenska fotbollstjejernas fortsatta framfart via tv:n, datorn, surfplattan och smartphonen, säger Ulrika Matsgård, konsumentmarknadschef på Telia.

Svenskarna resedrömmer på nätet under sommaren

Något som sticker ut vecka 27 är kategorin resor, vilket är den enda kategorin som ökar jämfört med veckan innan. Resekategorin ökar med 6,9 procent och i förhållande till indexet har det varit en stadig uppgång hittills under sommaren. Även om alla kurvor utom resor nu pekar nedåt så visar statistik från förra sommaren att väderomslag även kan orsaka snabba omslag i surfandet på nätet.

– Att reseintresset stiger under ledigheten kan bero på att vi vill vara beredda när lågtrycken börjar hopa sig. Vi litar kanske inte riktigt på svenskt sommarväder eller så surfar vi för att få inspiration till kommande resor, tror Ulrika Matsgård.

Relaterat innehåll