Cygates lösningar utvecklar det mänskliga mötet för Svenska Mässan

Löftet om det mänskliga mötet är fortfarande det viktigaste för Svenska Mässan-koncernen i Göteborg. Men i dag omfattar det mänskliga mötet även ett fungerande trådlöst nätverk oavsett plats och en individanpassad upplevelse. Konkurrensen inom besöksnäringen är extremt tuff där smart IT-infrastruktur är ett för redskap att vinna och behålla kunder. 

I över ett års tid har ett team bestående av specialister från Svenska Mässan och deras partner Cygate, analyserat, förstärkt och utvecklat den trådlösa infrastrukturen i mäss- och kongressdelarna till att möta kraven från dagens smartphone-försedda besökare. Nu är de mitt uppe i projektets tredje och avslutande fas - att se till att även de 450 rummen i det tredje tornet av hotelldelen blir en del av helheten. 

– Vi rustar hela tiden för att möta nya krav på problemfri trådlös infrastruktur. Det är viktigt för att kunna locka hit de stora arrangemangen, säger Fredrik Mellbin, CIO på Svenska Mässan.

Tillsammans med hotellet Gothia Towers utgör Svenska Mässan Europas största helintegrerade hotell-, mäss, och kongressanläggning på nästan 180 tusen kvadratmeter, med över en miljon besökare om året och 600 anställda. Till dem kommer gäster, besökare och kunder som förväntar sig en komplett service, inklusive en fungerande trådlös IT-infrastruktur. Oavsett om de öppnar dörren till sitt hotellrum, navigerar i trängseln på mässgolvet eller bänkar sig för att lyssna på en internationell talare i kongresscentret.

Allt ryms i samma trådlösa nät

Den tredje etappen i Svenska Mässans projekt handlar om att skaffa sig en sammanhållen infrastruktur som omfattar trådlöst nätverk, IP-telefoni och tv. Även låssystemet och larm inkluderas i lösningen som installeras och trimmas under sommaren och hösten. Det är en tuff deadline i projektet, i slutet av oktober ska allting vara på plats och finjusteras. I december är det dags för invigning. 

Varje rum får en egen accesspunkt och nätet har full redundans. Tekniken är ny på marknaden med endast en tidigare referensinstallation, ett hotell i Saudiarabien, men Fredrik Mellbin är trygg.

– Vi satsar på en homogen lösning från en leverantör och utvald partner. Med en standardiserad plattform blir det effektivare att administrera. Målet är att bjuda på en komplett upplevelse för våra kunder, säger han.

Cygate och Cisco i offensiv satsning

Hårdvaran och tekniken kommer från Cisco. Cygate står för leveransen, kunskap och stöd - från projektering, till konfigurering och driftsättning.

– Cygate och Cisco var väldigt offensiva när vi utvärderade lösning och partner. Cygate har visat sig ha den bredd i sitt utbud som vi är intresserade av, förklarar Fredrik Mellbin.

Fredrik Mellbin ser att tekniken öppnar flera möjligheter att fortsätta erbjuda innovativa lösningar för att komma närmare kunden. En möjlighet är att utnyttja den portalfunktionalitet som finns inbyggd i tekniken. Här är det möjligt att skräddarsy och anpassa upplevelsen för gästen utifrån tidigare besök på hotellet, mässan eller kongressen. Så begreppet kundservice får ytterligare en dimension.

– Det handlar om att veta vad våra besökare vill ha, gärna innan hon eller han har anlänt till oss. På så vis kan vi ge mervärde till vår gäst och i än högre grad se till att vi uppnår bästa kundnöjdhet, avslutar Fredrik Mellbin.

Relaterat innehåll